KUALA LUMPUR: Pandemik Covid-19 dan pengetatan sekatan di bawah Pelan Pemulihan Nasional dapat menyaksikan peningkatan peluang bagi Bank Negara Malaysia untuk mengurangkan kadar dasar semalaman sebanyak 25 mata asas pada pertemuan 8 Julai.

Wellian Wiranto, ahli ekonomi, perbendaharaan global – penyelidikan & strategi di OCBC Bank mengatakan pada hari Jumaat dalam mesyuarat jawatankuasa dasar monetari (MPC) sebelumnya, bank pusat telah memproyeksikan pandangan yang pasti kerana sebarang penutupan telah menyebabkan aktiviti perniagaan tidak dapat dilindungi.

“Dengan satu sekatan yang lebih ketat sekarang ditumpukan di atas langkah-langkah yang sudah diperketat, anggapan itu nampaknya kurang dapat dilaksanakan pada hari itu,” katanya.

Dia mengatakan sudah lebih dari sebulan sejak Malaysia memberlakukan sekatan tahap satu, yang menyaksikan pengurangan sebahagian besar aktiviti perniagaan di seluruh negara.

Walaupun langkah itu menunjukkan kejayaan awal dalam mengekang penyebaran pandemi, jumlah kes – sekali lagi – menunjukkan tanda-tanda peningkatan pesat dalam beberapa hari terakhir.

Selangor dilaporkan di mana virus itu menyebar dengan sangat keras, menyumbang satu pertiga daripada jumlah nasional dalam beberapa hari terakhir.

Akibatnya, pemerintah telah memperketat langkah-langkah lebih jauh untuk sebahagian besar Selangor dan KL.

“Bermula dari esok hingga 16 Julai, di bawah apa yang disebut peningkatan MCO, penduduk akan menghadapi perintah berkurung di rumah, dengan hanya seorang ahli isi rumah yang dibenarkan untuk melakukan pembelian penting.

“Terutama, kilang diperintahkan untuk ditutup juga, kecuali jika mereka mengeluarkan makanan dan barang perubatan. Ini adalah perubahan ketara dari langkah sebelumnya yang membolehkan pengeluar elektronik terus beroperasi, yang memberikan sedikit kelegaan kepada ekonomi.

“Walaupun kelompok tempat kerja menyumbang hanya seperempat kes di peringkat nasional, kes ini merangkumi sebanyak 80% kes di Selangor – mendorong pengetatan sekatan yang diperlukan,” kata Wellian.

Kawasan-kawasan ini membentuk 40% dari KDNK nasional dan dengan aktiviti perniagaan yang lebih terbatas, dia mengatakan ini bukan perkembangan yang baik dari sudut ekonomi.

“Selain itu, ini juga merupakan isyarat bahwa negara secara keseluruhan mungkin harus menunggu lebih lama untuk melihat pelonggaran sekatan.

“Sudah, PM harus menangguhkan tarikh pembukaan semula dari 28 Jun kerana jumlah harian yang masih tinggi, tanpa menawarkan garis masa baru yang tegas.

“Walaupun idea pembukaan semula pertengahan bulan Julai disebarkan oleh beberapa pegawai, itu mungkin kelihatan tidak mungkin sekarang. Sementara itu, hentaman ekonomi mungkin terasa lebih tajam, walaupun rangsangan terbaru membantu dalam beberapa hal, ‚ÄĚtambah Wellian.